مرا چون تا قیامت یار، این است... خراب و مست باشم کار ، این است

13

 

عشق رازی است

به قول شاملو :....من با تو سخن میگویم

زیرا که من ریشه های تو را دریافته ام

زیرا که صدای من با صدای تو آشناست

 

دیروز یه کتاب از نجم الدین رازی خریدم درباره عشق و عقل

 

گفتم یکم در این باره اینجا صحبت کنم:-)

که تنها برداشت های شخصی خودمه از چیزایی که خوندم و حس هایی که داشتم

پس اگه اشتباه میکنم بهم بگین رفقا

یه مقدمه ای هست شاید زیاد ربطی نداشته باشه...

میگن همه موجودات دوبعد دارن روحانی و جسمانی ....حتی جهان در اصل دو بعد ،دنیا و آخرت ....غیب و شهادت....صورت و معنی...وقتی از عالم مادی عبور میکنیم به عالم روحانی میرسیم

ن.رازی میگه از اونجا که همه چیز در عالم بصورت زوج آفریده شده پس عالم روحانی و جسمانی هم به همین ترتیبند

از زوجیت این ها عوالم دیگه ای به وجود اومده مثلا  اون درصدی از افلاک که عالم روحانی بهش تعلق گرفت رو میگن

نفوس سماوی و اون درصدی که عالم جسمانی بهش تعلق گرفته رو میگن اجرام سماوی ...این شامل همه چیز میشه

جمله ی آسمان ها و زمین ها.

اما درباره عشق و عقل...

عشق آمدو عقل کرد غارت...

ن.رازی میگه عقل آبادانی دو عالم و عشق آتش خرمن سوز

عقل شخصی است خواجگی آموز

عشق دردیست پادشاهی سوز

بعضی وقتا هست بعضی لحظات توی زندگی که با همه وجود خدا رو حس میکنیم

عاشقش میشیم این عشق متفاوت از سایر عشق ها وشاید بعضی عشقای دنیایی مارو به یه حس بزرگ تر میرسونه

میگن با عقل به بارگاه خدا راهی نیست چون خدا فراتر از اونه که بتونی درکش کنی

با عشق میشه خدا رو درک کرد .چرا اصرار داری خدا نیست ؟

به قلبت رجوع کن لحظات تنهاییت ،کی باهات بوده همیشه

قلبم میگه خدا هست پس هست

گفتا هر دل به عشق ما بینا نیست ....

عشق دردیست واقعا دردیست پادشاهی سوز چه دنیاییش چه معنویش

اما خیلی زیباست بسیار زیبا و سرشار از حس خوب

یه دردی که دوس داری باشه

یه غمی که دوسش داری

غمت در نهانخانه دل نشیند ....

اگر درست باشه....

عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست

تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست

اجزای وجود من همه دوست گرفت

نامیست زمن بر من و باقی همه اوست...

حرفی نبود از اول که شروع کردم جز حرفهای نگفته دل که فک کنم هنوزم نگفته موندن

شاید بیشترشو قبلنم شنیده بودی اما این از زبون من بودچشمک

یا حق

 

 

  
نویسنده : ; ساعت ٦:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٥/٢